AI-baserede materialer giver el-teoriundervisningen et digitalt løft
I en tid, hvor teknologi og digitalisering er i hastig udvikling, er det ikke kun de tekniske færdigheder, der ændrer sig, men også måden, vi lærer på. Derfor er vi glade for at kunne præsentere de nye AI-drevne læringsmaterialer til El-teori, som er udviklet for at hjælpe eleverne fra grundforløb 2 på elektrikeruddannelsen med at få en endnu mere interaktiv og engagerende el-teoriundervisning.
AI-materialerne er udviklet i samarbejde mellem TEKNIQ, Dansk El-Forbund, El- og Vvs-branchens Uddannelsessekretariat (EVU) og Center for it i undervisningen (CIU), og giver GF2-eleverne på elektrikeruddannelsen mulighed for at dykke ned i el-teori på en helt ny måde.
De nye AI-materialer er udviklet med udgangspunkt i El-teoribogen, som er en central ressource for GF2-eleverne på elektrikeruddannelsen. Materialerne bygger videre på de eksisterende teorier og indhold fra bogen, og gør det muligt for eleverne at få en dybere og mere interaktiv forståelse af grundlæggende teoretiske emner som fx magnetisme og elektriske kredsløb. Ved at kombinere den solide teori fra El-teoribogen med AI-drevne læringsværktøjer, får eleverne både en grundig teoretisk baggrund og mulighed for at afprøve og teste deres viden i praksis.
AI-drevne chatbots og interaktive læringsværktøjer
En af de mest markante funktioner i de nye AI-materialer er introduktionen af AI-drevne chatbots. Eleverne får nu mulighed for at stille spørgsmål om specifikke teorier eller problemer i realtid og få svar med det samme. Chatbotterne er designet til at kunne forklare komplekse teoretiske emner og de grundlæggende love inden for el-teori på en forståelig og personlig måde. Dette giver eleverne mulighed for at få hjælp, når de har brug for det – uden at skulle vente på læreren. Chatbotterne lærer desuden af de interaktioner, de har med eleverne, hvilket betyder, at de bliver mere præcise og effektive over tid.
Derudover er der udviklet en række interaktive læringsværktøjer som quizzer, spil og simulationer, der kan hjælpe eleverne med at forstå og anvende el-teori i praksis. Et eksempel er et interaktivt escape room, hvor eleverne kan arbejde med sikkerhedsteknikker og el-teori på en ny, sjov og anderledes måde.
For dem, der ønsker at lære på farten, er der også tilføjet podcasts og videoer som en del af materialerne. De AI-drevne podcasts er designet til at forklare de vigtigste emner i el-teori på en enkel og engagerende måde, hvilket gør dem ideelle til elever, der ønsker at repetere eller uddybe deres viden uden for klasselokalet. Ligeledes giver videoerne en visuel og konkret forståelse af de centrale teoretiske strømninger, der præger undervisningen i el-teori på elektrikeruddannelsen.
En fremtidssikret undervisning
De nye AI-materialer til El-teori er et skridt mod at fremtidssikre elektrikeruddannelsen og give el-teori undervisningen et digitalt løft. Med materialerne får eleverne en langt mere fleksibel tilgang til læring, da de kan tilgå materialerne når som helst og hvor som helst – uanset om det er i undervisningen, derhjemme, eller ude på lærepladsen.
AI-materialerne er gratis tilgængelige på EVUs vidensportal.
Prøv AI-materialerne her